Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 23/09/2023 - 08:00

Sidse Babett: Jeg stejler over magtspil og egotrip

Skuespiller Sidse Babett Knudsen er tilbage i dansk film og nyder den spilleglæde, der ellers i perioder kan blive så slidt, at hun helt overvejer at stoppe.

Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix/Ritzau Scanpix

Af: Af Bine Charlotte Madsen, Ritzau Fokus

"Kan en kvinde i min alder mon få arbejde på en café?".

Umiddelbart er det ikke et spørgsmål, man forestiller, at en succesfuld skuespiller som Sidse Babett Knudsen stiller sig selv, for de sidste mange år har hun været særdeles efterspurgt med markante roller både herhjemme og i udlandet.

Det er altså ikke arbejde, hun har manglet.

Alligevel har hun et par gange flirtet med tanken om at stoppe som skuespiller, fordi spilleglæden har manglet. Eller rettere: den er blevet slidt op, når hun er endt i et projekt, der ikke har levet op til hendes forventninger.

Det kan for eksempel være en produktion, hvor holdningen er, at man ikke behøver at gøre sig umage for publikum.

- Man må jo følge det, man er i gang med, til dørs, selv om det betyder, at man ender med at forcere noget, der i hvert fald ikke er spilleglæde, og så kan jeg godt føle mig meget tom bagefter, siger Sidse Babett Knudsen og uddyber:

- For mig er spilleglæden helt afgørende for, at jeg kan være skuespiller. Og det er sket nogle gange, at jeg har slidt så meget på den, at jeg har følt, at jeg ikke kunne mere.

Det er i de situationer, at Sidse Babett Knudsen har overvejet at forlade skuespillet.

- Så har jeg tænkt, hvad jeg i stedet kunne finde på. Om en kvinde i min alder kan få arbejde på en café for eksempel, siger hun.

Hidtil er der dog altid sket det, at en ny rolle er kommet til og har vakt spilleglæden til live igen.

Spilleglæde har der for eksempel været masser af for hende i arbejdet med Bille Augusts nye humoristiske periodedrama, Netflix-filmen "Ehrengard", der er baseret på en roman af Karen Blixen og er blevet til i et tæt samarbejde med dronning Margrethe.

Her spiller Sidse Babett Knudsen storhertuginden af Babenhausen, der hyrer en ung kunstner til at lære den uerfarne tronarving om forførelsens kunst.

- Jeg har arbejdet i nogle år uden overhovedet at røre ved komedien, og det er virkelig dejligt at komme tilbage, siger Sidse Babett Knudsen, der "meget hurtigt sagde ja", da hun fik tilbuddet om at være med i "Ehrengard", siger Sidse Babett Knudsen.

Først og fremmest på grund af holdet. Men også fordi hun anede muligheden for endelig at skabe noget, hun har været på udkig efter siden sine tidlige år som skuespiller.

- Da jeg var ung og gerne ville lave komedie, var der ikke så mange muligheder. Ofte handlede det om en ung mand, der kunne dumme sig og opføre sig forkert og alligevel var en charmetrold, som publikum elskede, fordi: "åh, han lærte jo noget til sidst", siger Sidse Babett Knudsen og fortsætter:

- Kvinder derimod kunne ikke på samme måde rode rundt og fik kun lov til at være sjove ved at være "for meget" eller "skidesøde airheads" (naive, red,). Jeg ville bare så gerne lave en kvinde med fejl, og dét fik jeg mulighed for her.

Sidse Babett Knudsen har aldrig tidligere arbejdet sammen med Bille August, men længe haft lyst til det. Blandt andet fordi hun vidste, at han er dygtig, og at hun kunne have tillid til ham.

Tillid er nemlig helt afgørende for, at hun kan yde sit bedste.

- Man må gerne presse mig, hvis jeg kan mærke, at det bunder i en ægte interesse i at få det bedste frem i mig. Man må gerne invitere og lokke, men man må ikke snyde. Det skal være noget, jeg ønsker, og noget, der gerne skulle komme frem i en eller anden form for generøsitet, siger hun.

Sidse Babett Knudsen fortæller, hvordan for eksempel instruktør Susanne Bier, der instruerede hende i "Den Eneste Ene" og "Efter Brylluppet", krævede meget.

- Det opfattede jeg kun som tillid til, at jeg havde mere i mig end det, jeg lige kom med. Men jeg stejler, hvis det er er et magtspil eller et egotrip, siger hun og fortsætter:

- Det vil jeg ikke være med i, og jeg kan tvivle på meget. Men lige her tvivler jeg aldrig. Jeg er virkelig allergisk over for disrespekt og magtspil.

Når hun oplever den slags, siger hun fra. Også selv hun er bange for at gøre det.

- Men jeg gør det alligevel. Jeg står ikke med et stort skilt og råber. Jeg opfører mig ordentligt og alt det der, men kan jeg mærke, at der er noget her, der skurrer, så trækker jeg mig, lyder det fra skuespilleren.

Lige nu er spilleglæden dog intakt, og Sidse Babett Knudsen har masser af genrer og historier, hun har lyst til at prøve kræfter med.

- Men det vigtigste er stadig de mennesker, man arbejder sammen med, siger hun

"Ehrengard" kan ses på Netflix og har ud over Sidse Babett Knudsen blandt andre Mikkel Boe Følsgaard og Alice Bier Zandén, som er datter af Susanne Bier, på rollelisten.

FAKTA: Blå bog om Sidse Babett Knudsen

* Sidse Babett Knudsen er født 22. november 1968.

* Hun er uddannet på den private skuespillerskole Théàtre de L'Ombre i Paris 1987-90.

* Hun filmdebuterede i Jonas Elmers "Let's Get Lost", som også skaffede hende både en Robert og en Bodil for Bedste Kvindelige Hovedrolle.

* Det egentlige gennembrud kom to år senere med Susanne Biers filmhit "Den eneste ene". Siden har hun medvirket i en lang række film.

* Efter rollen som statsminister Birgitte Nyborg i tv-serien "Borgen" har udlandet også fået øjnene op for Sidse Babett Knudsen, der blandt andet har haft roller i filmene "A Hologram for the King" og "Inferno" og i serien "Westworld".

* I 2016 modtog Sidse Babett Knudsen den franske filmpris César for Bedste Kvindelige Birolle i "Hermelinen".

* Sidse Babett Knudsen er desuden ridder af den franske kunst- og litteraturorden L’Ordre des Arts et des Lettres.

/ritzau fokus/

København, 19/03/2025 - 23:42

Anmeldere kalder film om Tommy Seebach for tåkrummende og kliché

Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix

Filmen om Tommy Seebach og mindreværdskomplekser, der ødelægger familielivet, beskrives som en gentagelse.

"Den giver os ikke rigtig noget, vi ikke allerede havde". Sådan lyder nogle af ordene fra Soundvenue om filmen "Under stjernerne på himlen", der handler om Melodi Grand Prix-ikonet Tommy Seebach og hans familie.

Soundvenue, Ekstra Bladet og Filmmagasinet Ekko er enige i bedømmelsen om tre stjerner til filmen. Berlingske kvitterer med to stjerner.

Soundvenue skriver om filmen, at tåkrummende dialog skæmmer filmen om Tommy Seebach.

Generelt er anmelderne enige i, at Anders Matthesen gør det godt i rollen som Tommy Seebach.

Ekstra Bladet skriver, at det første faresignal er, at Tommy Seebachs børn står opført som producere på filmen om deres far, og at det derfor er "kommerciel nostalgi tanket med tunge klichéer".

Filmen begynder i 1979, hvor Tommy Seebach er på toppen af sin karriere med hittet Disko Tango ved Dansk Melodi Grand Prix.

Da 90'erne rammer får Tommy Seebach at vide, at tiderne er skiftet, og tv-seerne vil se unge deltagere ved sangkonkurrencen. Det bringer ham ud i en eksistentiel krise.

Man følger Tommy Seebach i hans musikkarrieres op- og nedture, hvor særligt hans alkoholmisbrug også påvirker familielivet.

Filmmagasinet Ekko skriver, at det er en film, der vil fortælle en mere eller mindre trist historie om en mand, som ofrede sit helbred og hele sin familie på grund af Melodi Grand Prix, men filmen burde folde intentionen bredere ud.

Berlingske skriver, at Anders Matthesen i rollen som Tommy Seebach gør en stor indsats, til trods for at filmen aldrig finder sin melodi.

- Som følge af tidligere lukrative hit kommer film i genren nemt i fare for at virke mere kommercielt beregnende end skabt af kunstnerisk nødvendighed. Det gælder desværre også filmen om Tommy Seebach, skriver Berlingske.

Der er dog ros for, at filmen ikke fortæller om hele Tommy Seebachs liv, men kun har fokus på de år med Dansk Melodi Grand Prix fra det første hit, Disko Tango i 1979.

Information erklærer sig enige i Berlingskes vurdering af, at Anders Matthesen gør en god figur i rollen som Tommy Seebach og kalder filmen for sympatisk.

B.T. skriver, at der er flere rørende og sjove scener i filmen, men at den ikke lever op til de smukke sange og den triste historie.

- "Under stjernerne på himlen", der skildrer grandprixheltens storhed - og ikke mindst fald - gør dig måske ikke klogere, men du er i godt selskab, skriver B.T.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 19/03/2025 - 17:47

Kendt skuespiller stiller op til kommunalvalget for Socialdemokratiet

Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Bjarne Henriksen har boet på Frederiksberg i København de seneste ti år og vil nu ind i kommunalpolitik.

Skuespilleren Bjarne Henriksen stiller op til kommunalvalget 18. november i år. Det gør han i Frederiksberg Kommune for Socialdemokratiet.

Det siger Bjarne Henriksen til TV 2 Kosmopol.

- Nu er jeg 66 år, og i min alder får jeg efterhånden kun tilbudt roller som et af de tre D'er: Død, Døende - eller Dement. Og så er der altså tid til politisk arbejde, siger han til TV 2 Kosmopol.

Han er kendt fra et hav af film og tv-serier såsom "Badehotellet" på TV 2 og DR's "Forbrydelsen".

Bjarne Henriksen har boet på Frederiksberg i København de seneste ti år. Han vil være med til at sikre, at Frederiksberg Kommune forbliver rød. I dag hedder borgmesteren Michael Vindfeldt (S).

Han har været borgmester siden 2022 og stoppede dermed 112 års konservativt styre i kommunen.

- Jeg stiller op til kommunalvalget for Socialdemokratiet, fordi jeg mener, at Frederiksberg skal fortsætte med Michael Vindfeldt som borgmester. Det tror jeg, at vi alle er bedst tjent med, siger Bjarne Henriksen i en pressemeddelelse fra Socialdemokratiet på Frederiksberg.

Bjarne Henriksen har tre mærkesager. Frederiksberg skal være en blandet by, ikke bare en "rigmandsghetto", Frederiksberg skal have et rigt kulturliv, og han vil gerne tage kampen op mod ensomhed, siger han til TV 2 Kosmopol.

Han er usikker på, om det er en fordel eller ej at være et kendt ansigt i en valgkamp.

Lidt "erfaring" har Bjarne Henriksen i øvrigt med politik. Han havde rollen som politikeren Hans Christian Thorsen i DR's populære tv-serie "Borgen".

I den rolle var Bjarne Henriksen blandt andet Danmarks forsvarsminister og formand for Arbejderpartiet.

/ritzau/

Læs Mere >>

, 19/03/2025 - 10:00

FAKTA: Lola Jensens råd

* Man skal lære børn at tabe fra allerførste spil. Børn kan allerede spille med i billedlotteri fra de er cirka to år.

* Spillet Vildkatten kan være et godt brætspil, da man nemt kan trække sig som forælder og give barnet mulighed for at komme tilbage i spillet.

* Ludo kan være et svært spil, da man bliver slået hjem. Det kan børn have svært ved.

* At håndtere skuffelsen ved at tabe kræver øvelse.

Kilde: Lola Jensen, familievejleder

/ritzau fokus/

 

Læs Mere >>

, 19/03/2025 - 10:00

Sådan undgår du at dit barn bliver en dårlig taber

Kristian Djurhuus/Ritzau Scanpix

Børn elsker at spille, og de fleste spil har et konkurrenceelement. Med få råd kan dit barn klare spillets skuffelser og glæder, hvilket skal bruges hele livet.

I løbet af livet vil man både møde nederlag og sejre. Men hvordan lærer man sit barn at tabe og vinde med samme sind?

Lola Jensen, der har været familievejleder i 40 år, er mor til tre og bedstemor til otte, fortæller, at forældres ageren har stor påvirkning på barnets håndtering af nederlag.

- Det er piece of cake at lære sit barn at tabe og vinde med samme sind, hvis man går rart og langsomt til værks uden at pakke barnet ind i vat eller bomuld, men også uden at sige "sådan er det bare", når man slår barnet hjem i for eksempel Ludo, siger hun.

Forældre skal skabe et stærkt fundament for deres børn allerede fra allerførste spil, så barnet langsomt øver at tabe.

- Vælg gerne et spil, hvor man kan få noget sjov ud af det. Det kan blandt andet være Sorteper, hvor det kan være sjovt at få en streg i panden, når man har tabt, siger hun.

Som forælder bør man mestre en balance i at vise spillets mange facetter til barnet, uden at vise for meget hensyn.

- Forældre skal ikke lave om på spillereglerne, da deres børn senere vil spille med jævnaldrende, der så vil sige "sådan er reglerne ikke", siger hun og fortsætter:

- Man kan dog godt skifte mellem at vinde og tabe, så der er en balance, og barnet også ser, at forældrene kan klare at tabe. Barnet må endelig ikke vide, at man nogle gange lader dem vinde, siger hun.

Lola Jensen fortæller, at forældres sprogbrug kan have stor betydning for barnets opfattelse af spillets mål.

- I stedet for at sige "nu tabte du", så kan man sige til sit barn "målet er, at vi hygger os". Det er noget, de for eksempel kan tage med sig til fodbold, siger hun.

Børn skal starte med at se spillet som et fælles spil, hvor man hjælper hinanden, så bygger man konkurrenceelementet på. I denne fase kan udfordringer opstå både for barnet og forældrene, fortæller Lola Jensen.

- Det er vigtigt, at forældre tør tage den mulige konflikt eller gråd, hvis barnet går totalt i sort over at have tabt, siger hun.

Lola Jensen fortæller, at hvis barnet er i det røde felt, så hjælper det ikke at tvinge barnet til for eksempel at samle en brik, de har smidt, op.

- Man kan spørge en ældre søskende eller den anden forælder, om de vil overtage barnets plads i spillet, så blinker man til hinanden og lader barnets brikker vinde. Så kan barnet i sin frustration høre, at det faktisk var egne brikker, der gik i mål først, siger Lola Jensen.

Lola Jensen fortæller, at tab og vind med samme sind er en tilgang, som man tager med sig hele livet. Jo flere børn, der har lært det, jo færre konflikter vil der også være i skolegården og andre steder i livet.

- Det man lærer i sin barndom, skal man bruge resten af livet. At tabe og vinde med samme sind. Evnen til at magte skuffelsen, afvisning og evnen til, at ikke alt kan gå efter ens eget hoved. Ellers bliver der en kæmpe flok, der render ind og slår dommeren til fodbold, når der dømmes uretfærdigt, siger hun.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek