Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 20/02/2025 - 08:00

Silas Holsts sidste dans: Tid til at træde lidt ud af rampelyset

"Strictly Ballroom - The Musical" bliver punktummet på Silas Holsts dansekarriere, og han ser nu frem til ikke længere altid at stå øverst på plakaten.

Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix

Af: Af Bertram Svarre Carlson, Ritzau Fokus

Det røde lys fra fjernsynet kaster et varmt skær over niårige Silas Holsts ansigt. Det er skærmen på hans mors kontor, der lyser op.

På tv'et udfolder sig en scene, hvor et enormt Coca-Cola-skilt danner kulisse for to unge australiere, der endelig er frie på taget af deres danseskole.

- Jeg sad bare og slugte det råt! Det var en helt sindssyg ny verden, der åbnede sig, fortæller Silas Holst, når han nu mindes sit første møde med "Strictly Ballroom" i 1992.

For Silas Holst var det på mange måder filmen, der startede det hele. Han har derfor længe været klar over, at når han engang ville stoppe sin dansekarriere, skulle det netop være i "Strictly Ballroom".

- Jeg synes, det står i sol, måne og stjerner, at det er den helt rigtige måde at slutte på, lyder det fra ham.

Dansestjernen sætter punktum på sin karriere som professionel danser i "Strictly Ballroom - The Musical", der har premiere i Falkonersalen på Frederiksberg 20. februar.

Tilbage i 1992 sad Silas Holst på sin mors danseskole og ventede på, at hun skulle få fri.

Hvor ventetiden typisk gik med at spise aftensmad, lave lektier eller danse med på holdene, havde Silas Holsts mor en dag et videobånd af "Strictly Ballroom" med.

I den australske danseklassiker følger man Scott Hastings, en ung mand, der bryder med de strikse konventioner til en konkurrence for amatørdansere. Det blev en øjenåbner for den dengang unge Silas Holst.

- For mange var det bare en sjov film, men for mig var det en karakter, jeg kunne spejle mig i. Det havde jeg sgu ikke rigtig prøvet før, fortæller Silas Holst.

- Jeg var altid ham, der var mærkværdig og anderledes i skolen, og jeg følte mig som Palle alene i verden. Men så kom der pludselig en film, hvor helten var alt det, jeg drømte om at blive.

Silas Holst gik som ung selv til sportsdans, og ligesom den fiktive karakter bragte Silas Holst sine egne forbudte trin med til konkurrencerne. Det endte på et tidspunkt med at få ham diskvalificeret fra danmarksmesterskaberne.

- På en eller anden måde påtog jeg mig bare Scott Hastings DNA og fik lov til at leve det ud på dansegulvet.

- Da jeg blev disket, tænkte jeg: "Så stopper jeg bare nu, jeg gider ikke mere!", og så begyndte jeg at lave teater i stedet, siger han.

På teatret fik Silas Holst lov til at udfolde sig kreativt som danser. Han skabte en succesfuld musicalkarriere. Men nu er det tid til at lægge danseskoene på hylden. Det kommer af en erkendelse af, at alderen og fysikken ikke længere rækker til de klassiske dansende hovedroller.

Sløjfen bliver bundet med "Strictly Ballroom - The Musical".

- Jeg får lov til at være Scott Hastings!, jubler Silas Holst.

- For mig er det jo lige så stort, som det sikkert er for en fodboldspiller at lege Paolo Maldini eller spille for AC Milan, siger Silas Holst.

Afdansningsballet kommer med et virvar af følelser.

- Det er fedt, og det er samtidig lidt sørgmodigt. Men det er også ret befriende, kan jeg mærke i min krop, siger han.

- Hver dag går jeg på arbejde og tænker, at den skal have fuld smadder, og at jeg skal danse som aldrig før!

På premieredagen kan Silas Holst også fejre sin 42-års fødselsdag. Alligevel kan han om aftenen gå på scenen som Scott Hastings.

- Jeg er 42 år, når jeg vågner om morgenen. Så går jeg ind om aftenen og spiller en 22-årig. Det er jo pissefedt, at man bare lige hopper ind i sådan 20 års tidsmaskine i løbet af dagen, lyder det fra Silas Holst.

Han har tidligere optrådt i adskillige musicals, heriblandt "Dirty Dancing - The Musical", "Grease" og "Kinky Boots".

Det helt store gennembrud kom i tv-programmet "Vild med dans", som han har vundet tre gange.

Selv om der med "Strictly Ballroom - The Musical" bliver sat et punktum på Silas Holst som professionel danser, er han slet ikke færdig med musicals. Allerede i efteråret vil man kunne se ham i "Fame", hvor han apropos spiller danselæreren Mr. Bell. Derudover står Silas Holst også for koreografi og casting.

Silas Holst vil stadig gerne stå på scenen, men han erkender, at det i fremtiden nok mere sandsynligt vil være som rektoren end som eleven.

- Der er jeg meget opmærksom på, at det jo også gør, at jeg ikke kommer til at stå øverst på en plakat længere, og det er udmærket. Jeg har stået der, og jeg har nået de ting, jeg gerne vil nå. Så er det også tid til at give den videre, siger Silas Holst og fortsætter:

- Jeg har ikke noget imod at træde lidt tilbage ud af rampelyset og se, hvilken vej vinden blæser. Der er noget meget skønt i at tage sit liv op til revurdering hver tiende år.

Silas Holst blev tvunget til at revurdere det hele, da han for otte år siden blev skilt fra skuespiller Johannes Nymark, som han sammen med gymnasieveninden Louise Mahnkopf har to børn med.

Silas Holst fandt siden kærligheden igen og blev i 2022 gift med kæresten Nicolai Schwartz.

Silas Holst deler hus med sin eksmand. De bor på hver deres etage med hver deres mand. Silas Holst føler derfor også, at privatlivet er landet på en rigtig dejlig måde. Men stabiliteten på hjemmefronten må derfor vejes imod andetsteds.

- Jeg fungerer godt i kaos, og når jeg ikke har lyst til at lave kaos i mit privatliv, så må man prøve at gøre det i arbejdslivet, siger Silas Holst.

Det er derfor, at han nu stopper som professionel danser og skal finde nye udfordringer.

- Der er brug for at fjerne sikkerhedsnettet og ikke rigtig vide, hvor jeg skal lande. Det ved jeg faktisk ikke rigtig, og det er pissespændende, siger Silas Holst og fortsætter:

- Det hele er lidt op i luften lige nu, og så må man se, hvad der sker. Går det helt ad helvede til, må man jo sælge sit hus og finde på noget andet. Det kan jeg ikke bruge tid på at bekymre mig om.

Silas Holst elsker stadig at arbejde, og det er fortsat teater og underholdning, han brænder for. Men når han engang er færdig med det, er han klar over, hvordan han gerne ser sit liv.

- Når jeg så bliver gammel, har jeg en hed drøm om at sidde med min mand og vores hunde oppe i vores sommerhus. Det er faktisk den eneste drøm, jeg har, fortæller Silas Holst.

Han glæder sig til engang at kunne slappe mere af i alle aspekter af livet.

- At sidde deroppe og drikke noget whisky en gang imellem ... Hvor man ikke er på kur, ikke skal i fitnesscenter, ikke skal vælge kulhydrater fra og ikke sige nej til fødselsdage, fordi man spiller teater og lever sådan et liv.

Nu er Silas Holsts fokus dog stadig bestemt rettet mod sit arbejde, hvor "Strictly Ballroom - The Musical" har premiere 20. februar i Falkonersalen på Frederiksberg.

Her spiller den til 29. marts. Efterfølgende sættes den op i Vejle Musikteater fra 2. til 13. april og i Musikteatret Holstebro fra 23. april til 4. maj.

/ritzau/

København, 08/11/2025 - 20:03

Breaking Bad-skabers nye serie begejstrer samtlige anmeldere

Valerie Macon/Ritzau Scanpix

En postapokalyptisk tv-serie lavet af manden bag succesen "Breaking Bad" falder i god jord hos anmelderne.

Der er positive anmeldelser over hele linjen til "Breaking Bad"-skaber Vince Gilligans nye tv-serie "Pluribus", der har fået premiere i denne uge.

Det fremgår af filmhjemmesiden Rotten Tomatoes, hvor serien har fået 100 procent positive anmeldelser.

Siden samler filmanmeldelser til en samlet score.

"Pluribus" beskrives som en postapokalyptisk science fiction-serie.

I serien følger man romanforfatteren Carol Sturka, der er en af 12 personer i verden, der er immune over for et virus. Virusset relaterer sig til rumvæsener, og det gør de inficerede fredelige og tilfredse.

Hovedpersonen spilles af Rhea Seehorn, der også var blandt de medvirkende i Gilligans anden tv-succes "Better Call Saul".

BBC kalder Gilligans nye skud på stammen "en af 2025's mest begavede serier".

Mediets anmelder giver "Pluribus" fem stjerner og fremhæver især seriens kritik af kunstig intelligens.

Det amerikanske underholdningsmedie Variety roser serien for sin eksperimentelle facon og for hovedpersonens præstation.

- Det er en fryd at se et talent som Seehorn få et lærred, som det, hendes talent fortjener, skriver anmelderen.

Også herhjemme får serien og hovedrolleindehaveren ros.

Politikens anmelder kalder serien intelligent, sorgfuldt meningsfuld og sjov og giver den fem ud af seks hjerter.

Anmelderen beskriver en trang til at afsløre seriens plot, men vil ikke snyde læseren for fortællingens overlegne spænding, skønhed og kamp med eksistens.

- Man er fra starten dybt følelsesmæssigt engageret i Carols skæbne og nye virkelighed, der er en form for "Palle alene i verden"-fortælling, hvis Palle altså valgte ensomheden, i stedet for - som i alle memes'ne - at underkaste sig rumvæsenerne, skriver anmelderen.

Tv-serien kan ses på streamingtjenesten Apple TV.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 08/11/2025 - 19:19

Breaking Bad-skabers nye sci-fi-serie tager kegler hos anmelderne

Valerie Macon/Ritzau Scanpix

En postapokalyptisk tv-serie lavet af manden bag succesen "Breaking Bad" falder i god jord hos anmelderne.

Der er positive anmeldelser over hele linjen til "Breaking Bad"-skaber Vince Gilligans nye tv-serie "Pluribus", der har fået premiere i denne uge.

Det fremgår af filmhjemmesiden Rotten Tomatoes, hvor serien har fået 100 procent positive anmeldelser.

Siden samler filmanmeldelser til en samlet score.

"Pluribus" beskrives som en postapokalyptisk science fiction-serie.

I serien følger man romanforfatteren Carol Sturka, der er en af 12 personer i verden, der er immune over for et virus. Virusset relaterer sig til rumvæsener, og det gør de inficerede fredelige og tilfredse.

Hovedpersonen spilles af Rhea Seehorn, der også var blandt de medvirkende i Gilligans anden tv-succes "Better Call Saul".

/ritzau/

Læs Mere >>

, 08/11/2025 - 10:00

FAKTA: Sådan streamer danskerne

* I 2024 streamede hver dansker 1 time og 19 minutter dagligt. Det var en fremgang på 6 minutter (svarende til 8 procent) siden 2023.

* Det er på streamingtjenesterne DRTV og TV 2 Play, der er sket den største fremgang i antallet af streamingminutter siden 2023.

* De to public service-tjenester tegner sig for 54 procent af danskernes streamingforbrug.

* Siden 2018 er tallet for, hvor mange der ser film og serier via tv-kanaler eller tv-pakker, faldet.

* Det er mest udbredt blandt unge mellem 16-24 år at streame på mobil eller tablet, mens man er på farten.

Kilder: TV 2-rapporten "Streaming i Danmark: Tre tendenser, der tegner streamingmarkedet i 2024" og Danmarks Statistik.

/ritzau fokus/ 

Læs Mere >>

, 08/11/2025 - 10:00

Forstå algoritmerne og kontroller dit streamingforbrug

Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Bag dine streaminganbefalinger gemmer sig målrettede mekanismer, der vil fastholde dig foran skærmen. Og det er en god idé at være opmærksom, siger eksperter.

Streaming er blevet en fast del af manges hverdag - og for nogle en sand tidsrøver.

I tredje kvartal af 2025 brugte hver dansker i gennemsnit en time og ni minutter dagligt på at streame indhold. Det viser en nylig undersøgelse fra TV 2.

Tal fra Danmarks Statistik har desuden vist, at andelen, der streamer film og serier via streamingtjenester, som de betaler for via abonnement, er stigende.

Hvis du gerne vil have mere kontrol med dit streamingforbrug, handler det i høj grad om at forstå algoritmerne bag, forklarer Rasmus Rex Pedersen, der er lektor på Roskilde Universitet, hvor han forsker i streaming.

- Som brugere af de her streamingtjenester har vi generelt været for ukritiske omkring vores forståelse af algoritmerne, siger han.

"Hvis du var vild med "Borgen", vil du også elske "House of Cards"". Du er sikkert selv blevet mødt med et lignende scenarie.

Tippet kommer fra en algoritme, der forsøger at forudsige, hvad du vil synes om baseret på din tidligere adfærd og præferencer.

Og det er smart, når streamingtjenesterne råder over så massive mængder af indhold, forklarer Rasmus Rex Pedersen.

- Man kalder det for "the paradox of choice" - altså at det kan være svært at navigere i så meget indhold, så vi har brug for nogen, der kan kuratere indholdet for os, siger han.

Ifølge forskeren har mange en ret stor tiltro til, at algoritmen er objektiv.

- Men det er vigtigt at være bevidst om, at de ikke bare er neutrale. Algoritmerne har en klar ambition om at understøtte virksomhedens mål. Og for en stor del af streamingtjenesterne handler det om at fastholde os så længe som muligt, forklarer Rasmus Rex Pedersen.

Det er noget radikalt anderledes end den måde, vi tidligere har mødt kultur på - særligt i public service-sammenhæng, uddyber han.

Generelt anbefaler forskeren derfor, at du tænker over, hvordan du opsøger noget, der kan supplere det, som algoritmen giver.

- Algoritmerne arbejder statistisk med kvantitative data, og det er vigtigt at supplere med noget kvalitativt som for eksempel at læse anmeldelser eller at tale med folk i sin omgangskreds, siger han.

Ud over at være bevidst om algoritmernes magt, er der dog tiltag, du selv kan forsøge, hvis du vil minimere din streaming, siger medieanalytiker Camilla Mehlsen.

- Man kan sætte sine egne skærmbegrænsninger med en timer. Særligt hvis man bruger sin telefon eller tablet, kan man lægge en tidsbegrænser på de streamingapps, der er de største tidsrøvere, foreslår hun.

For ifølge medieanalytikeren er der ingen tvivl om, at kampen om vores opmærksomhed er vokset.

Netflix-stifter Reed Hastings har sågar tidligere proklameret, at han ser søvn som streamingtjenestens største konkurrent.

- Der er kommet flere og flere udbydere, der kæmper om det. Og de bruger mange af de samme tricks for at fange og fastholde vores opmærksomhed, siger Camilla Mehlsen.

Det gælder for eksempel en funktion som autoplay, hvor indhold såsom videoer eller musik starter automatisk, når noget er slut.

Også anbefalingsalgoritmer, som man også kender fra sociale medier som TikTok, har en enorm stor betydning for, hvor meget indhold vi ser, påpeger Camilla Mehlsen.

- Man ved, at det kan betyde meget at indsætte noget friktion, der kan være små stopklodser i ens forbrug, siger hun og fortsætter:

- Industrien skal pålægges noget ansvar i forhold til fastholdelsesmekanismer. Og der bør særligt være hensyn til mindreårige. Det kan ikke kun være op til den enkelte bruger.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

TjekDet - faktatjek