Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 02/08/2021 - 07:00

Sådan undgår du at sprede dårlig stemning

Negativ energi smitter, derfor er det en god idé, at du er opmærksom på, hvordan du kan ændre dine vaner og tankemønstre til at blive mere positive.

Stefan Jaitner/Ritzau Scanpix

Af: Af Stine Delfs, Ritzau Fokus

De fleste har prøvet at få en god dag vendt på hovedet, hvis de støder ind i et andet menneske, som har haft en dårlig dag.

Negativ energi smitter nemlig, det fortæller Rikke Østergaard, som er sociolog, forfatter og foredragsholder.

Men det betyder ikke nødvendigvis, at det kun er alle andre, den er gal med.

Det kan nemlig også være dig selv, der spreder dårlig stemning, uden at du ved det, fortæller sociologen:

- Hvis du befinder dig meget i dine følelsers vold, og din dag bliver styret af dit humør, skal du være opmærksom på, hvordan du påvirker dine omgivelser, advarer hun.

Sociologen understreger dog også, at det selvfølgelig er okay at have en dårlig dag en gang imellem.

Det afgørende er, hvad man lader sig påvirke af, og hvordan man håndterer situationen:

- Hvis du har en dårlig dag ofte, kan det have en meget negativ effekt på dit socialliv. Så det er en god idé at finde ud af, hvorfor du er negativ, siger hun.

Derfor skal man skelne mellem, om der ligger en større krise bag, eller om det er en mindre og lidt ligegyldig ting, der er kilden til det dårlige humør.

- Lad være med at hænge dig i de små ting. Hvis du tager dig selv i at gøre det, skal du øve dig i at lade være, siger hun.

Det kan man blandt andet gøre ved at lave daglige taknemmelighedsøvelser eller mindfulness, foreslår Ebbe Lavendt, som er sundhedspsykolog hos Center for Positiv Psykologi:

- Hver aften kan du vælge at skrive tre positive ting ned, uanset om det har været en rigtig dårlig dag eller ej, foreslår han og fortsætter:

- Mindfulness virker som universalrengøring på psyken, så det kan være godt at øve sig i at slappe af og for eksempel fokusere på sit åndedræt eller andre sanseoplevelser.

Og der er altså ikke tale om et quickfix. Man skal dyrke det regelmæssigt for at se en ændring.

Derudover foreslår Ebbe Lavendt, at man omgiver sig med positive mennesker, fordi positiv energi også smitter.

- Sæt dig ved det sjove bord til festen, og spis frokost med de glade kolleger, råder han.

Selv om man er i dårligt humør, er det også en god idé at komme ud blandt mennesker i stedet for at sidde isoleret derhjemme.

- Ligesom du kan trække folk ned, kan andre også trække dig op. Så sig ja til byturen med vennerne, selv om du måske ikke helt føler dig i stemning, siger Ebbe Lavendt.

Hvis man stadigvæk har svært ved at slippe det negative, kan det være, fordi man har brug for at snakke om det. Men man skal passe på med at dyrke det for meget.

- Snak for eksempel med en god ven om dine problemer, men aftal eventuelt også, at I kun må snakke om det problematiske i den første halve time, foreslår han.

Hvis dit humør er påvirket af en større krise, er det altid en god idé, at du fortæller dine omgivelser, at du er påvirket af noget lige nu, og at dit humør ikke har noget med de andre at gøre, understreger Rikke Østergaard.

- Folk vil nemlig ofte vende det indad og tro, at den dårlige stemning skyldes noget, de har gjort, forklarer hun.

/ritzau fokus/

København, 25/04/2024 - 13:23

DR-vært holder længere pause fra skærmen

Martin Sylvest/Ritzau Scanpix

Komiker Jonatan Spang trækker stikket som vært på satireprogrammet "Tæt på sandheden" i en periode. - Jeg er træt, skriver han på Facebook.

Seere af DR's satireprogram "Tæt på sandheden" må den kommende tid undvære showets faste vært Jonatan Spang.

I et opslag på Facebook skriver komikeren, at han har måttet erkende, at han gennem en længere periode har trukket på sine reserver.

- Jeg er træt og for at kunne genoprette min energi, har jeg brug for at holde en længere pause, lyder det fra Jonatan Spang.

Pausen betyder, at denne uges "Tæt på sandheden" udgår. Programmet vender dog tilbage igen i næste uge med en vikar i Spangs stol.

- I næste uge sætter den dygtige og utroligt sjove Esben Pretzmann sig bag skrivebordet. Jeg håber, I vil tage rigtig godt imod ham og passe på hinanden, indtil jeg er tilbage igen, skriver Jonatan Spang.

"Tæt på sandheden" har eksisteret siden 2017 og er et ugentligt satireprogram, der ser på aktuelle nyhedshistorier med humoristiske briller.

Ifølge Jonatan Spang er der indtil videre blevet lavet mere end 135 afsnit af programmet, der i øjeblikket er i gang med sin sæson nummer 12.

Jonatan Spang startede karrieren som standupkomiker og har flere one-man shows bag sig.

Derudover har han medvirket som skuespiller i flere film og teaterforestillinger og var i en periode teaterdirektør for Nørrebro Teater.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 25/04/2024 - 10:50

Nye billeder af kongeparret skal ophænges på danske ambassader

Kongehuset offentliggør de første officielle gallaportrætter af kongeparret i forbindelse med tronskiftet.

Rundt på danske ambassader og konsulater i hele verden skal glasrammer udskiftes med dugfriske billeder af kongeparret.

Kongehuset har nemlig offentliggjort de første officielle gallaportrætter af dronning Mary og kong Frederik, hvor de i gallauniform med Elefantordenen hængende om halsen er blevet fotograferet på Christiansborg Slot.

Billederne er blevet taget i forlængelse af tronskiftet 14. januar, hvor dronning Margrethe abdicerede og overdrog tronen til sin søn.

Ud over danske ambassader kan billederne ses ophængt på statslige institutioner og på danske fartøjer blandt andet, skriver kongehuset.

Den elefant, der hænger for enden af kæden på kong Frederik på billedet, er ikke en hvilken som helst Elefantorden. Det er Moderelefanten, som den kaldes.

Det er den grundlæggende elefant for hele ordenen.

Det er tradition, at den bæres af monarken ved særlige lejligheder. Derfor har den også hængt om halsen på kong Frederiks morfar og mor, da de hver især sad på tronen.

Kongen er på portrættet iført Søværnets gallauniform, hvor man på skuldrene han skimte fire stjerner.

De fire stjerner kom til i forbindelse med tronskiftet, hvor kongen blev udnævnt til graden admiral.

På brystet af dronning Marys grønne kjole i velour med blonder i toppen sidder en lille broche med et billede af hendes mand.

Det er et miniatureportræt af kong Frederik, som hun fik i forbindelse med tronskiftet.

Rammen, der omslutter miniportrættet, blev i sin tid lavet til kejserinde Amelie af Brasilien. Siden har rammen skiftet hænder flere gange.

Fra 1972 og frem til tronskiftet i år har dronning Margrethe båret rammen med et miniportræt af sin far, Frederik IX.

De officielle gallaportrætter af siddende regenter har gennem tiden været ophængt på blandt andet danske ambassader, konsulater og danske fartøjer.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 25/04/2024 - 12:00

FAKTA: Stil disse spørgsmål før du køber

* Ser teksten på webshoppen fornuftig ud, og er priserne realistiske?

* Hvor længe har virksomheden eksisteret? Slutter hjemmesiden på ".dk", og kan du slå virksomheden op på hostmaster.dk?

* Har webshoppen et cvr-nummer og er den e-mærket? E-mærket er en dansk mærkningsordning, hvor virksomheder har forpligtet sig til at overholde gældende lovgivning.

* Lever webshoppen op til forventningerne ud fra, hvad der står på brugeranmeldelsessider?

* Hvordan er jeg stillet, hvis jeg vil fortryde købet eller reklamere over varen?

Kilde: Forbrugerrådet Tænk.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 25/04/2024 - 12:00

Spot svindlen: Flere bliver snydt af fupbutikker på sociale medier

Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Mange glemmer at undersøge, hvilken virksomhed de handler med, når de køber på sociale medier, tyder tal fra Forbruger Europa på.

Når man skal koble af fra hverdagens stress og jag, er der mange, som tyr til de sociale medier.

Men du bør være varsom med at slå hjernen helt fra, hvis du vil undgå at blive snydt.

Når det kommer til fup på nettet, så starter over 30 procent af sagerne, som tikker ind hos den europæiske forbrugermyndighed, Forbruger Europa, på de sociale medier. Det oplyser de selv til Ritzau.

- Det er en foretrukken platform for mange at annoncere på og komme i kontakt med forbrugerne på. Det gælder fornuftige virksomheder, men også dem, der gerne vil tjene hurtige penge, siger Lars Arent, der er direktør i Forbruger Europa.

På mange af danskernes yndlingsplatforme fylder annoncer en del, og det har virksomhederne også luret.

Derfor bør du som forbruger være ekstra opmærksom på at lave dit forarbejde, inden du handler, lyder det fra Lars Arent.

- Det bedste råd er helt enkelt, at i det øjeblik, du har lyst til at købe noget fra en virksomhed, du ikke kender, skal du undersøge, hvad andre har af oplevelser, siger han.

Det kan du gøre ved at læse kommentarer fra andre brugere på eksempelvis brugeranmeldelsessider som Trustpilot eller på Google. Søg blot på virksomhedens navn.

- Væn dig til at stoppe op, når du ser et produkt, der interesserer dig, og research virksomheden bag produktet. Det tager to minutter og kan redde dig fra at falde i fælden, siger Lars Arent.

Men hvorfor bliver vi snydt på sociale medier? Er vi mere ukritiske, end hvis vi eksempelvis er nede i en fysisk butik eller handler andre steder på nettet?

Det kan man godt sige, lyder det fra Jakob Linaa Jensen, der er lektor på Aarhus Universitet og beskæftiger sig med sociale medier.

- I modsætning til når vi læser en annonce i en brochure eller i en avis, så går det hurtigt på sociale medier, siger han og peger på, at man i den kontekst er mere tilbøjelig til at klikke hurtigt videre uden at undersøge nærmere.

- Du scroller gennem nyhedsstrømmen, opslag fra venner og billeder fra din tantes ferie. Det hele ser legalt ud. Dine parader er nede, og din refleksion bliver erstattet af en refleks, påpeger han.

Jakob Linaa Jensen anbefaler ligesom Lars Arent, at du bruger din sunde fornuft og undersøger virksomheden og andres oplevelser med den, inden du køber noget.

Skulle det alligevel gå galt, er det en god idé at have styr på dokumentationen, lyder det fra Lars Arent.

- Saml billedmateriale. Du kan meget enkelt tage et skærmbillede af, hvad der stod på hjemmesiden, da du købte varen. For vi oplever ofte, at useriøse virksomheder ændrer i deres annoncer, siger han.

På den måde er det lettere at bevise, hvad du blev lovet, men det er også lettere at få hjælp af forbrugermyndigheder som eksempelvis Forbruger Europa.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

Nyhedsarkiv

TjekDet - faktatjek