Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 18/03/2021 - 08:46

EU-penge skal gøre dansk fiskeri mere grønt og bæredygtigt

Folketinget lader knap halvdelen af 917 millioner kroner fra EU-fond gå til grøn udvikling. Der er dog kritik.

Jonathan Nackstrand/Ritzau Scanpix

Af: /ritzau/

Alle Folketingets partier er enige om, hvordan cirka 917 millioner kroner fra Den Europæiske Hav-, Fiskeri- og Akvakulturfond (EHFAF) for perioden 2021-2023 skal bruges. Det meddeler Fødevareministeriet torsdag i en pressemeddelelse.

Knap halvdelen af pengene, cirka 437 millioner kroner, skal gå til forskellige grønne og bæredygtige indsatser for fiskeriet.

Det kan være at udvikle og afprøve grønne teknologier, nye fangstmetoder og nye fangstredskaber.

- Jeg er glad for, at vi kan lande så bred en aftale, hvor vi i fællesskab giver et historisk beløb direkte til grøn omstilling i fiskeriet, siger fiskeriminister Rasmus Prehn (S) i en pressemeddelelse.

- Vi er alle gået til forhandlingerne med en ambition om at hjælpe fiskeriet med at udvikle sig i en bæredygtig og mere klimavenlig retning, så de danske fiskere står bedre rustet mod fremtidens udfordringer, siger han.

Aftalen skal også styrke indsatsen mod såkaldte spøgelsesnet, som er fiskenet, der er blevet tabt eller efterladt i vandet.

Der bliver sat penge af til at støtte og udvikle det nære kystfiskeri, og de danske fiskeriforeninger vil kunne få støtte til at fremme salget af fisk.

- Det er danske styrkepositioner, som får en håndsrækning til en grøn omstilling, siger Venstres fiskeriordfører, Torsten Schack Pedersen.

- Samtidig sikres der en fornuftig indsats for kystfiskeriet og til udvikling af nye og mere skånsomme redskaber, siger han.

Ikke alle er dog glade. Danmarks Fiskeriforening er skeptisk over for fordelingen af pengene, siger formand Svend-Erik Andersen.

- Vi havde gerne set, at dér, hvor fiskeriet kan bidrage med en grøn omstilling og klimatilpasning, at der var allokeret flere penge til at komme ud til fartøjerne, så fiskerne kunne investere i klimatilpasning af fiskeriet, siger han.

Svend-Erik Andersen peger på i sin kritik, at der blandt andet er sat knap 200 millioner kroner af til myndighedsopgaver som for eksempel teknisk bistand.

Hertil kommer 180 millioner kroner til kommunerne til at arbejde med vandløbsrestaurering med genopretning af gydepladser og passager for fisk.

- Det her er en fiskeriudviklingspakke fra EU. Og det er meget svært for os at se, at det har ret meget med fiskeriudvikling at gøre, at kommunerne får 180 millioner kroner til at lave vandløbsrestaurering rundt omkring i Danmark, siger han.

/ritzau/

København, 16/04/2024 - 16:37

Nationalmuseet mangler at få kortlagt tab af kulturskatte fra Børsen

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

En værdiredningsplan sikrede, at man fik noget af det mest værdifulde kulturarv ud af Børsen-bygningen.

Flere gamle værker og genstande er gennem dagen blevet hentet ud af den brændende Børsen-bygning i København.

Men trods en stor indsats, mangler der stadig et overblik over, om der er kulturskatte, der er gået tabt.

Det siger Camilla Bastholm, der er chef for enheden magasinering på Nationalmuseet.

Kort efter branden opstod blev en værdiredningsplan dog igangsat, hvor man evakuerede de mest værdifulde genstande, siger hun.

- Bygninger med værdifuld kulturarv har en værdiredningsplan, hvor man evakuerer efter det, der har den højeste værdi. Den redningsplan trådte i kraft i morges, da Børsen gik i brand.

- Værdiredningen skete først ved, at folk gik ind i bygningen og tog det, de kunne. Derefter gik røgdykkere ind, siger Camilla Bastholm.

I løbet af redningsplanen blev det kendte, store P.S. Krøyer-maleri "Fra Københavns Børs" reddet ud af branden. Det var et af de værker, der lå højt på prioriteringslisten, siger Camilla Bastholm.

- Vi har en masse kræfter og faglig viden, som kan bidrage til at evakuere genstandene hurtigt og sikkert.

P.S. Krøyers maleri blev sammen med andre værker evakueret over i nærtliggende bygninger, hvor Nationalmuseets bevaringsafdeling i løbet af dagen har hjulpet med at pakke dem ned.

- Vi har allerede sendt to sendinger afsted med politieskorte til Nationalmuseets magasin, siger Camilla Bastholm.

Flere hundrede kunstværker er tirsdag eftermiddag blevet sikret, og der kommer stadig genstande ud af bygningen, siger Camilla Bastholm på et pressemøde tirsdag eftermiddag.

Blandt andet har man fået reddet et stort billede af Christian den 4. ud af bygningen, siger hun.

Hun forklarer, at al flytbar kulturarv bliver evakueret til magasinet. Her vil et hold fra Nationalmuseet stå klar til at redde alle værker, der har fået røg- og vandskader efter branden.

Ud over malerier er genstande som spejle, prismelysekroner, mindre skulpturer og ure også blevet reddet ud, siger Camilla Bastholm.

Kort efter branden opstod tirsdag morgen kollapsede det ikoniske dragespir på bygningen.

Tirsdag eftermiddag er hele Børsen-bygningens side op mod Christiansborg næsten nedbrændt.

Kun bygningens mure ser ud til at stå tilbage under stilladset, der omringede bygningen, mens den blev restaureret.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 16/04/2024 - 16:25

Nationalmuseet mangler at få kortlagt tab af kulturskatte fra Børsen

Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

En værdiredningsplan sikrede, at man fik noget af det mest værdifulde kulturarv ud af Børsen-bygningen.

Flere gamle værker og genstande er gennem dagen blevet hentet ud af den brændende Børsen-bygning i København.

Men trods en stor indsats, mangler der stadig et overblik over, om der er kulturskatte, der er gået tabt.

Det siger Camilla Bastholm, der er chef for enheden magasinering på Nationalmuseet.

Kort efter branden opstod blev en værdiredningsplan dog igangsat, hvor man evakuerede de mest værdifulde genstande, siger hun.

- Bygninger med værdifuld kulturarv har en værdiredningsplan, hvor man evakuerer efter det, der har den højeste værdi. Den redningsplan trådte i kraft i morges, da Børsen gik i brand.

- Værdiredningen skete først ved, at folk gik ind i bygningen og tog det, de kunne. Derefter gik røgdykkere ind, siger Camilla Bastholm.

I løbet af redningsplanen blev det kendte, store P.S. Krøyer-maleri "Fra Københavns Børs" reddet ud af branden. Det var et af de værker, der lå højt på prioriteringslisten, siger Camilla Bastholm.

- Vi har en masse kræfter og faglig viden, som kan bidrage til at evakuere genstandene hurtigt og sikkert.

P.S. Krøyers maleri blev sammen med andre værker evakueret over i nærtliggende bygninger, hvor Nationalmuseets bevaringsafdeling i løbet af dagen har hjulpet med at pakke dem ned.

- Vi har allerede sendt to sendinger afsted med politieskorte til Nationalmuseets magasin, siger Camilla Bastholm.

Flere hundrede kunstværker er tirsdag eftermiddag blevet sikret, og der kommer stadig genstande ud af bygningen, siger Camille Bastholm på et pressemøde tirsdag eftermiddag.

Blandt andet har man fået reddet et stort billede af Christian den 4. ud af bygningen, siger hun.

Hun forklarer, at al flytbar kulturarv bliver evakueret til magasinet. Her vil et hold fra Nationalmuseet stå klar til at redde alle værker, der har fået røg- og vandskader efter branden.

Kort efter branden opstod tirsdag morgen kollapsede det ikoniske dragespir på bygningen.

Tirsdag eftermiddag er hele Børsen-bygningens side op mod Christiansborg næsten nedbrændt.

Kun bygningens mure ser ud til at stå tilbage under stilladset, der omringede bygningen, mens den blev restaureret.

/ritzau/

Læs Mere >>

København, 16/04/2024 - 10:00

FAKTA: Flere underkategorier af leasing

* Ud over operationel-/privatleasing og finansiel leasing findes der andre leasingtyper, som kan karakteriseret som underkategorier til de to andre.

* Knækleasing er en del af almindelig privatleasing, hvor din leasingydelse bliver opdelt, så at du betaler en høj del af ydelsen i den første del af leasingperioden, hvorefter ydelsen falder.

* Minileasing eller billeje er for en kortere periode op til seks måneder.

* Splitleasing betyder, at du leaser en bil, hvor kontrakten og udgiften til bilen deles mellem firma- og privatkørsel.

* Brugtbilsleasing eller releasing er leasing af en bil med nogle kilometer i banken, hvor nyvognsgarantien ofte er udløbet.

Kilde: FDM.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

København, 16/04/2024 - 10:00

Den billigste leasingform kan risikere at blive den dyreste

Pr-Foto Lexus/Ritzau Scanpix

Der findes flere forskellige leasingtyper, og har du ikke styr på dem, kan du ende med at skulle have pengepungen op en gang for meget.

Der er flere måder at finansiere dine køredrømme på, og det gør mange danskere gennem leasing.

En populær metode er såkaldt finansiel leasing, hvor du kan lease relativt dyre biler til en forholdsvis lav månedlig ydelse.

Men selv om du kan køre rundt i en lækker bil, kan det ende med at blive en rigtig dyr omgang, hvis du ikke har helt styr på, hvad du laver. For vilkårene er anderledes i forhold til privatleasing, som nok er det flest har stiftet bekendtskab med.

- I modsætning til privatleasing er der lidt flere ubekendte i finansiel leasing. Men der er også en gevinst at hente, hvis du gerne vil køre i en dyrere bil, siger Rasmus Krath, der er direktør for den digitale markedsplads Bilhandel.dk, der både sælger og udleaser biler.

- Men det kræver noget økonomi, og at du sætter dig ind i det. Der er nogle, som tror, de kan køre en lækker bil for små penge. Det kan også være færre penge end ved eksempelvis at købe bilen, men der er stadig tale om mange penge, siger Rasmus Krath og understreger, at du nemt kan ende med håret i postkassen.

Når du leaser en bil, er der overordnet to forskellige leasingtyper - privatleasing - også kaldet operationel leasing - og så er der finansiel leasing.

Privatleasing kender de fleste. Her betaler du en førstegangsydelse og en fast ydelse om måneden. I kontrakten har du ofte goder som serviceaftale og reklamationsret med. Du har desuden også en fast grænse for, hvor mange kilometer du må køre. Når din kontrakt udløber, afleverer du bilen igen.

Ved finansiel leasing skal du af med en relativt lav ydelse om måneden. Her er der typisk ingen kilometerbegrænsning eller andre forbehold. Det er en leasingform, der typisk tilbydes på dyrere biler.

Her har du potentielt heller ikke så gode forbrugerrettigheder, som du har ved operationel leasing, lyder det fra Michael Ern Hansen, der er advokat hos FDM.

- Det er ikke sikkert, du kan reklamere over fysiske fejl, og så står du ofte også selv med vedligeholdelse og reparationer, siger han.

Ved finansiel leasing afleverer du ikke blot bilen tilbage til udbyderen, når din kontrakt er udløbet, som er tilfældet ved almindelig privatleasing.

I stedet aftaler du og leasingselskabet en restværdi af bilen, inden du underskriver kontrakten. Den restværdi er gældende, når kontrakten udløber. Restværdien er det beløb, som du minimum skal købe eller sælge bilen videre til.

Kan du ikke det, så hænger du selv på den. Og har du leaset en dyr bil, du ikke har råd til, kan det godt blive et problem.

- Det gør det til en mere risikabel proces. Finansiel leasing kan være den billigste løsning, hvis risiko forbliver risiko. Men det er den dyreste, hvis risiko bliver en realitet, siger Michael Ern Hansen og peger på, at det er utroligt vigtigt, at du forstår, hvad du gør, inden du giver dig i kast med leasingtypen.

Derfor er det meget vigtigt, at du har helt styr på vilkårene, hvad du betaler i ydelse, og hvad bilen har af restværdi, lyder det fra Rasmus Krath.

- Jeg har talt med folk, som troede, at de kunne køre i en dyr bil til billige penge. De troede, at det var operationel leasing, og så bliver de overraskede, når de ikke kan aflevere bilen tilbage.

Når kontrakten udløber, skal du enten sælge bilen videre til en anden privatperson eller forlænge kontrakten. Gør du det sidstnævnte, skal du betale førstegangsydelsen igen. Du kan også selv købe bilen.

/ritzau fokus/

Læs Mere >>

Nyhedsarkiv

TjekDet - faktatjek