07/12/2024 - 10:00
Sådan er du stillet hvis dine tilpassede køb er helt forkerte
Når du køber noget, der er specialfremstillet til dig, er det en god idé at være ekstra opmærksom. Få eksperternes råd om dine rettigheder.
Emil Helms/Ritzau Scanpix
Af: Af Lukas Nørgaard Bødiker, Ritzau Fokus
Du har købt et par briller med et unikt design eller en helt særlig sofa i din yndlingsfarve.
Men hvad nu hvis varen viser sig at være noget helt andet, end du havde forventet?
Her får du et overblik over dine rettigheder som forbruger, så du ved, hvordan du håndterer situationen, hvis din vare ikke lever op til dine forventninger.
Du har altid din reklamationsret, også selv om produktet er specialfremstillet, forklarer Susanne Aamann, der er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
- Har du for eksempel fået syet tøj efter mål, fået trykt et visitkort med dit navn på, eller fået lavet et smykke med en personlig gravering, så vil det være en specialfremstilling.
- Hvis så tøjet går op i syningen, eller visitkortet har trykfejl eller en forkert farve i forhold til det, du bestilte, har du stadig reklamationsretten, siger Susanne Aamann.
Reklamation dækker over, at du kan få repareret varen, byttet til en ny, eller hvis det ikke kan lade sig gøre, kan du hæve købet og få pengene tilbage, forklarer hun.
I Danmark er reklamationsretten fastsat til at være to år. Den kan godt forlænges, men den kan aldrig være kortere end to år.
- Det, du kan miste ved specialfremstilling af et produkt, er din fortrydelsesret, forklarer Susanne Aamann.
Køber du et produkt online, har du altid 14 dages fortrydelsesret fra levering. Det kan en fysisk butik også vælge at tilbyde, men det er ikke et krav.
- Er du utilfreds med et specialfremstillet produkt, men der ikke er noget decideret galt med det, så du kan reklamere, risikerer du at miste din fortrydelsesret, fordi der er tale om et specialfremstillet produkt, siger kontorchefen.
Hvis man køber et specialprodukt, hvor man for eksempel selv skal opgive mål, er det vigtigt at være opmærksom på målene, forklarer seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænk Martin Bruun-Houmølle.
- Har du selv opgivet forkerte mål til en dug eller et tæppe, er det dit eget ansvar, og du kan ikke gøre brug af din fortrydelsesret, siger Martin Bruun-Houmølle.
Ønsker du at klage over et produkt, skal du først forsøge at finde en løsning med sælgeren, inden klagen kan behandles i en klageinstans, forklarer seniorjuristen.
Og så er det vigtigt straks at klage til butikken, fortæller kontorchef Susanne Aamann.
- Der er forbrugere, der har tabt klagesager, fordi sælgeren ikke har fået tid og mulighed for at udbedre fejlen, siger hun.
Det offentlige forbrugerklagesystem består af Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet.
/ritzau fokus/