Krak - Opdag nærheden - Søg lokalt.

København, 20/06/2022 - 08:00

Få børnene til at fortælle med nærvær og pauser

Det kan være svært, men du bør ikke udspørge børn om deres dag. Skab i stedet plads til, at barnet selv kan tage initiativ.

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Af: Af Jeppe Hee Rømer, Ritzau Fokus

"Hvad har du lavet i dag?".

Sådan spørger mange forældre som det første, når de henter børnene i skole eller børnehave.

Men det er faktisk den helt forkerte tilgang.

- Nogle gange skal man bare gå ved siden af hinanden, når man henter, siger uddannet sundhedsplejerske og familierådgiver Mette Weber, der opfordrer til, at forældre og bedsteforældre slår koldt vand i blodet.

Børn bryder sig ikke om at blive udspurgt. Derfor bør man så vidt muligt holde igen med spørgsmålene og i stedet fokusere på at være nærværende og vise børnene, at man er klar til at lytte.

- Vis børnene, at du er der. Mange forældre vil rigtig gerne vise, at de interesserer sig for børnene, og tror, de gør det ved at stille spørgsmål. Men de har travlt, og det mærker børnene, siger Mette Weber.

Hun har stor forståelse for, at det kan være svært at hente børnene efter en lang arbejdsdag og føle, at man ikke ved, hvad der sker i børnenes liv.

Det hjælper dog ikke noget at presse på med en masse spørgsmål.

Hvis stilheden alligevel bliver for larmende, og trangen til at snakke bliver for stor, så anbefaler Mette Weber, at man fortæller om sin egen dag og så holder en lang pause.

Gør man det, vil børnene ofte byde ind med noget fra deres dag, de kan relatere til historien.

- Ved at fortælle om din egen dag, så kan du inspirere dine børn til at fortælle om deres, siger hun.

Som øvelse kan man i løbet af arbejdsdagen tænke over, hvilke historier og episoder man vil fortælle sine børn om, når man kommer hjem.

Hvis nysgerrigheden alligevel overvinder tålmodigheden, så er det vigtigt, at man spørger på den helt rigtige måde.

Børn husker på en anden måde end voksne, og derfor er det vigtigt, at der skabes billeder i barnets hoved, når man spørger.

- Som udgangspunkt skal du spørge i billeder. Først skaber du billedet, og bagefter spørger du ind til det, siger Christina Abildgaard, der er pædagogisk konsulent og familievejleder.

Det kan være svært at spørge konkret til noget, man ikke ved så meget om. En god øvelse kan derfor være at spørge ind til noget af det, man ved, børnene har lavet.

For eksempel kan barnet have været på tur, eller måske er der lagt billeder op på Aula eller en lignende platform.

Det kan udnyttes:

- Så kan du hive fat i noget konkret og for eksempel sige: Jeg så, at du malede i dag. Hvad malede du?, siger Mette Weber.

/ritzau fokus/

Nyhedsarkiv