01.12.2008: Nyt reklameformat.

    Fremover kan der være tapet på linkguiderne.

    Vi har i slutningen af november introduceret et nyt reklameformat på www.ni.dk. Et par gange om året vil Eniro Linkguide have et tapet rundt om kategorierne med links. Formatet er en dominans-reklame, der også er almindeligt kendt på sol.dk og andre danske sites.
    I den seneste tid har vi lavet en række synlige tiltag for at forbedre linkguiderne. Jeres feedback er som altid værdsat.

    Med venlig hilsen
    Erik Scherz Andersen, Linkguide redaktionen



24.10.2008: Nyt reklameformat & bedre markering af guide.

    Der er ikke længere en ekspanderende reklame i midten og fremover er der tydeligere markering af hvilken guide du befinder dig på.

    En brugerundersøgelse i foråret på Eniro Linkguide viste en tilfredshed og positiv holdning til linkguiderne. Brugerne havde et kritikpunkt, som vi nu har gjort noget ved.

    Reklamen i anden kolonne har tidligere ekspanderet, når musen blev flyttet hen over. Reklamen er fremover den store størrelse, men da den ikke udvider sig, bør den ikke længere være et irritationsmoment.

    Samtidig har vi lagt ikoner ud på alle guider. De viser hvilken guide du befinder dig på. Og når du klikker på den, vender du tilbage til forsiden af guiden. Vi håber derved, at have gjort det lidt nemmere at finde rundt.

    Med venlig hilsen
    Erik Scherz Andersen, Linkguide redaktionen



15.09.2008: Efterårets tendenser på Nettet

    I takt med at skoven falmer, temperaturen falder og lyset bliver mindre trækker danskerne indendørs, og det afspejler sig i vores adfærd på nettet. Eniro Linkguide er en del af Eniro Danmark A/S, som har mere end 1,2 mio. brugere om måneden, og brugernes klik på de mere end 25.000 links fortæller noget om, hvad danskerne interesserer sig for lige nu. Og på brugernes klik viser det sig, at efteråret er sæsonen hvor gør-det-selv folket for alvor bliver vækket til live. Statistikken viser også, at danskerne vil vide noget om bøger og sygdomme, og så stiger antallet at klik på links om kæledyr til det dobbelte i løbet af efteråret.

    Helse og kæledyr
    Efteråret er højsæson for røde næser og influenza. Vejromslag og ”baktusser” sender danskerne under dynen. Det ses tydeligt på trafikken på Helse-Guide, som er en af de ni guider man kan finde på Eniro Linkguide. Trafikken på underguiden med links til læger topper som regel i oktober, og danskernes søgen efter viden om forskellige sygdomme øges med omkring 30 % i november. Og samtidig med at danskerne plejer efterårssnuen, stiger interessen for kæledyr til det dobbelte i løbet af efteråret. Det er især links om hunde og katte, brugerne klikker på.

    Nye køkkener og VVS
    Der er stor aktivitet på Gør Det Selv-Guiden henover efteråret, og det ser ud til, at det især er køkkener og VVS, som de danske handy-mænd går og roder med i efterårsmånederne. Der er samtidig en øget interesse for boligindretning om efteråret, så der er meget, der tyder på, at der bliver gjort en indsats indvendig i boligen, når bladende på træerne begynder at falme.

    Indendørsaktiviteter
    I takt med at dagene bliver kortere og mørkere, trækker danskerne indendørs, hvor de bl.a. hygger sig med radio, TV og læsning - i hvert fald at dømme ud fra brugernes adfærd på Eniro Linkguide. Antallet af klik på links til radio- og tv-programmer øges, når efteråret kommer. Samtidig stiger interessen for bøger og magasiner. På Shopping-Guiden stiger antallet af klik på links til bøger til det dobbelte i løbet af oktober måned, hvilket vidner om, at danskerne er på jagt efter gode bøger til de råkolde efterårsdage. Brugerne er som regel også meget interesserede i museums-guiden om efteråret – specielt i oktober, hvor antallet at brugere er ca. dobbelt så højt som resten af året. Tendensen har formodentlig tilknytning til skolernes efterårsferie, der netop ligger i oktober.

    Efterårsferie
    Ser man på aktiviteten på Rejse-Guide, tyder alt på, at London er et populært storbyrejsemål i efteråret. Men danskernes interesse for sydligere himmelstrøg som Gran Canaria og Egypten stiger sædvanligvis også på denne årstid. Til gengæld falder interessen for populære destinationer som Mallorca og Tyrkiet betydeligt henover efteråret for at stige igen i januar.

    Desuden topper interessen for feriecentre i oktober. Det er måske ikke så overraskende i betragtning af, at det er her skolernes efterårsferie ligger. Og et feriecenter kan være et oplagt sted at tage på ferie med børnene, da der ofte er mange aktiviteter.

    Når sommeren går på hæld, begynder interessen for skiferie også så småt at stige, og den stiger støt i løbet af efterårets måneder. Det er især destinationer i Sverige, Frankrig og Østrig brugerne har kig på. Især Østrig synes at være populær, når brugerne skal hente inspiration og planlægge skiferie.

    Nye udfordringer
    Der er sikkert mange, der kommer tilbage på arbejde efter en dejlig sommerferie, og stiller sig selv spørgsmålet, om de er i det rigtige job. I ferien har man måske haft tid til og mulighed for at geare ned i forhold til den travle hverdag og fundet ud af, at det er tid til nye udfordringer. I hvert fald er trafikken på Job-Guide altid stigende i september og oktober, og trafikken på underguiden jobbanker, der giver et overblik over ledige stillinger, topper som regel i oktober. Det kan muligvis også hænge sammen med, at de, der blev færdiguddannet først på sommeren, nu er parate til at gå på jagt efter det første ”rigtige” job efter en velfortjent sommerferie. Guiden til studiejob er måske ikke overraskende mest besøgt i august, september og oktober.

    Med venlig hilsen
    Linkguide redaktionen



15.09.2008: Ny startside

    Vi har forbedret forsiden af ni.dk på følgende måder:

  • Vi har tilføjet flere links til bl.a. "netbanker", Youtube og lignende populære hjemmesider for at styrke NI.dk som startside.
  • Flere nyhedsfeeds (Ekstra Bladet, TV2, JP), der giver flere og forskellige nyhedsoverskrifter direkte på NI.dk.
  • Ingen ændring i konceptet. Fortsat samme gode, gamle produkt.
  • Til oplysning kan det nævnes, at kun et enkelt link fra forsiden af ni.dk ikke længere er tilgængeligt. Ingeniøren og Landbrugsavisen findes i kategorien "Erhverv", mens Søndagsavisen fremover kun findes på Nyheds-Index > Aviser .


  • Vi arbejder på at ændre midterbanneret, der udvider sig. Det er planen, at dette erstattes af et lidt større banner, som ikke udvider sig. Det skal ske onsdag den 29.10.2008.


  • Hvis du har kommentarer, kan du komme i kontakt med redaktionen ved at udfylde formularen på Eniro.dk > Kontakt os [vælg "8. linkguider"] eller ved at skrive til linkguide@eniro.dk.

    Med venlig hilsen
    Erik Scherz Andersen, Linkguide redaktionen



16.07.2008: Sommerens tendenser på Nettet

    Sommeren står for døren, og det afspejler sig i danskernes adfærd på internettet. På Eniro Linkguide er det tydeligt at se, at årstiden spiller en væsentlig rolle i forhold til, hvilke emner danskerne søger inspiration og information om. Danskernes interesse for camping ser ud til at være større i år end nogensinde før. Interessen for cykling stiger med mere end 900 % henover sommeren, og psykologi er et emne, der optager flere danskere sidst på sommeren.

    Det interesserer danskerne sig for om sommeren Danskernes interesse for rejser og ferieoplevelser er, ikke overraskende, stor i sommermånederne, og antallet af besøg på Rejse-guide topper da også i denne periode. Brugerne har rig lejlighed til at surfe rundt og lade sig inspirere til årets sommerferie, hvad enten de vil på charterferie, safari eller cykelferie. I løbet af forsommeren har et stort antal brugere besøgt guiden Charterferie, og de har især søgt information om destinationerne Mallorca, Tyrkiet og Bulgarien. Også Afbudsrejser, Kør selv ferie og Krydstogter er emner, der i høj grad interesserer danskerne. Desuden har antallet af brugere, der søger inspiration på vores guide om Campingferie, været højere i år end nogensinde før. Det vidner om, at en ny trend inden for campingferier har indfundet sig.

    Hus og have
    Der er mange, der benytter den danske sommer til at få sat lidt skik på hus og have. Det er da også noget vi bemærker på Linkguiden. I løbet af foråret og sommeren er Bolig-guidens underguider Have og Gør Det Selv godt besøgt. Trods usikkerhed på boligmarkedet, ser det ud til, at brugerne af Bolig-guide stadig søger inspiration her. Især Køb og salg af bolig samt Lejebolig er noget der tiltrækker brugerne. Samtidig er der mange, som i løbet af sommeren søger inspiration og tips til boligindretningen.

    Nyheder og sport
    Nyheds-Index er den mest populære guide med et stabilt antal brugere henover året. Aviser, Vejret, Astrologi samt Datingsider er blandt de emner, der interesserer brugerne mest. Sport er også et emne der optager danskerne. Især fodbold, golf og cykling er blandt favoritsportsgrenene. Vi forventer, at interessen vil stige yderligere i forbindelse med sommerens mange sportsbegivenheder – EM i fodbold, Tour de France og OL. Fra tidligere år er det også helt tydeligt at se en sammenhæng mellem afviklingen af Tour de France og brugen af guiden Cykling – i denne periode stiger antallet af besøg til det tidobbelte.

    Shopping
    Shopping-guide er en meget populær guide, hvor mange brugere henter inspiration til bl.a. mode, mad og elektronik. Guiden er generelt mindre besøgt i sommermånederne end resten af året, men det brugerne primært søger inspiration til henover sommeren er emner som boligudstyr samt sport og fritid.

    Job og karriere
    Danskernes interesse for jobmarkedet falder som regel i løbet af sommeren. Det ser også ud til at være tilfældet i år. Antallet af besøg på Job-guide har dog været lavere end normalt i årets fem første måneder, hvilket formentlig er en afspejling af det fordelagtige jobmarked og den lave arbejdsløshed. Til gengæld har interessen for Faglige Organisationer været større end sædvanligt. Det hænger sandsynligvis sammen med de seneste måneders konflikter inden for sundhedssektoren.

    Sundhed
    Interessen for helse topper sædvanligvis i januar, hvor mange danskeres nytårsforsæt om at leve sundere skal påbegyndes. Men allerede i slutningen af måneden daler interessen ligeså stille igen. Tendensen er dog, at interessen stiger betydeligt igen henover sommeren. Først på sommeren, i takt med at pollensæsonen starter, stiger interessen for oplysning om astma og allergi. Henover sommeren er det især guiden Overvægt, der bliver flittigt besøgt, og sidst på sommeren er der en tendens til, at interessen for psykologi stiger. Måske som en konsekvens af, at mange familier tilbringer mere tid sammen i sommerferien end til hverdag, og eventuelle problemer herved har lettere ved at dukke op til overfladen?


    Med venlig hilsen
    Linkguide redaktionen



19.04.2008: De bedste danske blogs lige nu

    Eniro Linkguide har lavet en guide til de mest interessante blogs fra Danmark. Blog-guide.dk er ikke udtømmende og fungerer først og fremmest som en indgang til blogosfæren. Vi har udvalgt blogs ud fra kriterier som kvalitet, aktualitet og alsidighed. Der er nok at komme i gang med og blive inspireret af. Eniro Linkguide er altid et godt sted at starte sin søgning efter ny viden og information. Det store awardshow overlader vi til andre - vil du lære mere om noget der er kommet for at blive, så klik ind på http://www.blog-guide.dk/.

    I midten af marts måned omtalte DR og andre medier den 17 årige svenske blogger "Blondinbella", hvis blog var flere millioner værd. Det fænomen er også kendt i USA og andre steder som f.eks. Tyskland, mens Danmark endnu venter på et rigtigt gennembrud for en dansk internet kendis.

    Danskere har blogget siden 2000 og det skønnes, at der er ca. 40.000 danskere der blogger. For privatpersoner er blogs især populære på grund af den nemme publiceringsform. Men også muligheden for at kommentere på andres blogs har forandret ”den private hjemmeside” til at være mere udadvendt og levende.

    Mange nyhedsmedier giver brugere plads i blogosfæren. Urban har længe haft blogindlæg som en fast bestanddel af avisen og mange andre aviser er fulgt med. 24 timer har med deres nylige samarbejde med Mingler.dk lagt op til at bloggere skal have betaling for at få bragt deres indlæg i den trykte avis.

    Blog-guide.dk er især ment som en inspirationskilde - til såvel uvante som inkarnerede bloggere. Guiden indeholder blogs om alt fra rejser og politik til IT og kæledyr og er nøje udvalgt på baggrund af kvalitet, aktualitet og alsidighed. Blog-guide.dk er en god indgangsvinkel til blogosfæren, uanset om man er nybegynder eller en ivrig blogger, der søger nye input.

    Med venlig hilsen
    Erik Scherz Andersen, Linkguide redaktionen




Om Eniro LinkGuide

  • Når du søger information om et givent emne, præsenterer Eniro Linkguide de bedste sider på en nem og overskuelig måde. Eniro Linkguide består i dag af ni forskellige guider - dem får du adgang til via NI.dk: Bil-guide, Bolig-guide, Invest-guide, IT-guide, Job-guide, Nyheds-Index, Rejse-guide, Shopping-guide og Sundheds-guide. De mere populære underguider er blandt andet oversigten over danske aviser, guide til sport, afbudsrejser og spil.

    På Eniro Linkguide har vi udvalgt de bedste og mest efterspurgte links. For at sikre den højst mulige kvalitet, er alle hjemmesiderne specielt udvalgt af redaktionen på Eniro Linkguide. Det er redaktionen, der beslutter i hvilken kategori og på hvilke sider et link skal optages, samt om det skal fremhæves. Det er ikke muligt at købe sig til en anden placering eller fremhævelse af link. Redaktionen modtager gerne forslag til nye placeringer og links. Det er gratis at få optaget et link og kan ske ved at sende en forespørgsel til linkguide@eniro.dk


Ni.dk kåret som bedste hjemmeside i 2006

  • I 2006 kårede ekstrabladet.dk’s læsere NI.dk som Danmarks bedste hjemmeside i kategorien Nyheder. En af læserne skrev i den forbindelse: ”På siden er der henvisninger til næsten alle relaterede oplysninger med tilhørende link til så godt som alt, og alle de oplysninger, som man ønsker at se eller de emner man ønsker at finde noget om. Ingen side er bedre” (Kilde: ekstrabladet.dk, 10. maj 2006). Og samme år blev NI.dk udvalgt som "ugens hjemmeside" af PC Derhjemme (JyllandsPosten) på baggrund af læsernes anbefalinger.


Linkguidernes historie

  • Den 8. oktober 1997 lancerede Erik Bak Invest-Guide (inv.dk), der startede som et privat aktierådgivnings-website. Dette blev det første spæde skud på stammen til Eniro Linkguide. Måneden efter åbnede han portalen Nyheds-Index (NI.dk), der indeholder links til de mest relevante nyhedsmedier i Danmark og udlandet. Blot få måneder senere havde trafikmængden på NI.dk oversteget trafikken på inv.dk, og i forlængelse af denne succes fulgte lanceringen af yderligere syv guider de følgende måneder. Eniro Linkguide er en indgang til den danske del af Internettet og er i dag en integreret del af Eniro, der har mere end 1.200.000 brugere om måneden (Kilde: FDIM)


Nyheder fra linkguiderne



Linkguide Redaktionen

  • Trine - Produktchef
    - Redaktør siden august 2006.
    Uddannet bibliotekar fra Danmarks Biblioteksskole.
    Kvalitetssikring, produktudvikling, partnerskaber, brugerundersøgelser og statistik.

    Anne Sophie - Webredaktør
    - Redaktør siden august 2007.
    Uddannet cand.ling.merc fra Copenhagen Business School.
    Kvalitetssikring, produktudvikling, partnerskaber, nyhedsbreve og PR.

    Henvendelser vedrørende optagelse af link:
    Skriv til os

    Henvendelser vedrørende annoncering:
    Eniro Mediesalg